У сучасному маркетингу чіткі межі між виробником і споживачем стерлися. Сформувався новий сегмент покупців, яких називають просьюмерами. Це носії важливої експертної думки, яку враховують під час створення товарів/послуг. Термін «просьюмер» належить ученому та авторові книги «Третя хвиля» Елвіну Тоффлеру.
Існують дві версії походження слова «prosumer»:
- Скорочення від англійських слів «producer» (виробник) і «consumer» (споживач).
- Об’єднання слів «consumer» і «professional user» (професійний споживач).
Поява нового сегменту обумовлена потребою комунікувати виробникові з ринком. Просьюмери з’явилися на зміну покупцеві, який орієнтувався на рекламу, продавців, бренди.
Активну участь у виробничому процесі просьюмеры беруть не лише тому, що хочуть удосконалювати той або інший продукт. У такий спосіб вони збирають дані про результат споживання. Ґрунтуючись на результатах аналізу даних і призначеного для користувача досвіду, вони можуть не лише поліпшити якість продукту, але і зробити вагомий внесок у науку, життя в цілому.
Просьюмери – це активні споживачі, які намагаються покращувати предмети користування, брати участь у процесі їхнього створення. Вони краще за маркетологів можуть виявити недоліки та особливості вироблюваного. Цей сегмент ринку дуже цінний для реклами компанії через такі причини:
- впливають на інші сегменти цільової аудиторії;
- здатні спрогнозувати майбутнє бізнесу;
- є сполучною ланкою між виробником (брендом) і споживачем;
- нема потреби заохочувати їхню діяльність.
Які якості мусить мати просьюмер?
Просьюмером не може бути будь-хто зі споживачів. Серед пасивних користувачів його відрізняють такі риси вдачі:
- інформаційна компетентність;
- висока обізнаність про передові новинки певних сфер життя;
- логічне мислення;
- незалежність суджень;
- здатність давати предметам і явищам об’єктивну оцінку;
- уміння самостійно навчатися;
- високий поріг довіри;
- уміти добре писати, виступати, знаходити контакт, як з активними споживачами, так і пасивними.
У передових країнах залежно від сфери ринку просьюмери займають близько 20% ринку.
В маркетингу розрізняють три категорії професійних споживачів:
- Гуру. Близько 1%. Цей типаж відрізняє далекоглядність. Працюючи з цією категорією, важко наперед передбачити їхню думку.
- Альфа – це засновники тенденцій. Їхнє процентне співвідношення становить близько 3%.
- Бджоли. Близько 10% активних споживачів, які поширюють тенденції в маси, їх вважають лідерами думок.
Часто цей сегмент споживачів порівняють з інфлюенсерами. Дійсно, деяка схожість є, але є і багато відмінностей. Наприклад, просьюмери можуть не отримувати ніякої винагороди за свою діяльність, тоді як для інфлюенсерів головний стимул активної участі у виробництві – це матеріальна винагорода.
Отже, у маркетингу просьюмер – це далекоглядна людина, яка глибоко залучена в продажі та має навички, необхідні для здійснення якісних купівель.
Просьюмеризм
Явище, яке стирає межі між виробником і споживачем отримало назву «просьюмеризм». Із кожним роком воно все більше проникає в різні сфери життя, наприклад в журналістику і блогінг. Яскравий приклад – YouTube, коли деяка частина споживачів є за сумісництвом і авторами відеоконтенту. За таким же принципом працюють і інші відомі платформи, соціальні мережі.
Безперечно, проникнення просьюмеризму в різні сфери життя призвело до того, що створюють успішні товари, які дійсно потрібні. Мінус – залучення цієї категорії користувачів до виробництва товарів вимагає не лише часу, але і серйозних витрат. Через це продукти, створені за активній участі просьюмерів, програють масовим. Але оскільки останнім часом спостерігається тренд на екологічність, автентичність, просьюмеризм може стати невід’ємною частиною усіх сфер ринкових стосунків майбутнього.