Будь-яка підприємницька діяльність, бізнес мають розпочинатися з розроблення концепції маркетингу, яка допоможе визначити, який комплекс заходів необхідно застосувати, щоб досягти конкретних результатів. Отже, концепції маркетингу – це система поглядів, виробничих можливостей, рекламних методів, спрямованих на задоволення потреб покупців з урахуванням економічної ситуації на ринку.
Маркетинг існує понад 100 років. За цей час, як і у будь-якій іншій галузі, внаслідок розвитку економіки та суспільства, в маркетингу відбуваються зміни: ринкові стосунки переосмислюють, спостерігають зміщення акценту з виробництва товару на його збут, а далі зі збуту на вирішення питань, які стосуються взаємозв’язку споживача з суспільством.
Концепції маркетингу та їхні види
Існує шість основних концепцій маркетингу:
- Виробнича концепція.
- Товарна концепція.
- Концепція збуту.
- Концепція ринкової діяльності.
- Концепція соціально-етичного маркетингу.
- Концепція маркетингу взаємодії.
Кожна з них виникла як відповідь на нові економічні та соціальні виклики часу. Опишемо докладніше основні концепції маркетингу.
- Виробнича концепція маркетингу базується на постійному вдосконаленні виробництва. Покращують не лише система виробництва, а й розподілу. Застосування такої концепції ефективне тільки, якщо попит перевищує пропозицію або коли вартість товару висока і її необхідно знизити.
- Товарна концепція побудована на системі поглядів, що споживачі віддають перевагу товарам високої якості з найкращими характеристиками. Отже, усі зусилля компанії мають спрямовуватися на поліпшення товарів та послуг. Яскравим прикладом використання концепції можна вважати перші роки роботи Apple на ринку. Тоді аналогів техніки американської компанії не було, у зв’язку з чим спостерігався неймовірний попит на товари, незважаючи на їхню високу вартість. Використання такої диференціації за якістю позитивно впливає на діяльності компанії у разі, якщо на ринку немає подібних товарів, здатних вирішити такі ж проблеми клієнтів.
- Концепція збуту (інтенсифікація комерційних зусиль) – одна з найпопулярніших серед компаній у сучасному світі. Вона базується на тому, що реалізувати товар чи послугу можна, якщо докладати значних зусиль у просуванні. Інтенсифікація комерційних зусиль розв’язала проблему збуту великої кількості товарів у стислі терміни, чого не могли досягнути підприємства, які дотримуються попередніх концепцій. Мінус – немає орієнтації на покупця, його потреби.
- Концепція ринкової діяльності чи традиційного маркетингу стверджує, що досягти поставленої мети підприємства можна за допомогою задоволення потреб покупців, ринків. Завдяки традиційному маркетингу з’явилися доступні товари високої якості, що активно просуваються, які задовольняють потреби клієнтів. Концепцію ринкової діяльності від попередніх відрізняє курс на стратегічну перспективу, а не на вигоду.
- Концепція соціально-етнічного маркетингу спрямована на збереження і зміцнення благополуччя споживача, компанії та суспільства в цілому. Застосування концепції задовольняє потреби клієнта, приносить прибуток бізнесу, не завдає шкоди суспільству або довкіллю.
- Концепція маркетингу взаємодії також ґрунтується на задоволенні потреб споживачів. Досягнення поставлених цілей бізнесу відбувається шляхом закріплення довгострокових стосунків. Маркетинг взаємодії частіше використовується у сфері послуг, де дуже важливий індивідуальний підхід до кожного клієнта, наприклад, приватні медичні клініки, автомобільні дилери тощо. Мінус концепції – намагаючись прив’язати до себе клієнта, компанії можуть втратити прибуток.