Спонтанна купівля – поняття, знайоме споживачам не з чуток. Строго дотримуються списку того, що необхідно придбати, нечасто. Як показують дослідження, понад 60% купленого не містить список запланованого: рішення споживачі ухвалюють уже в магазині. І вибирають той товар, який справив гарне враження. Інші дослідження показують, що лише у 20% випадків вибір споживача базується на властивостях товару. А у 80% випадків на вибір впливає дизайн, упізнаваність бренду, вартість, сервіс, навіть атмосфера магазину. Словом те, за допомогою чого можна підштовхнути до купівлі. Чим, власне, і займається мерчендайзинг. І він, як показує практика, досить потужний інструмент.
Мерчендайзинг: у чому ж особливості
Мерчандайзинг (або мерчендайзинг) – це сукупність заходів, які спрямовані на просування продукту або ж бренду з метою підвищення продажів. Крім привабливого викладення товару і надання інформації про нього передбачає оформлення вітрин, а також планування та зонування магазину. Водночас корисну площу магазину використовують найбільш раціонально. Власне, це основи мерчендайзингу.
Види мерчендайзингу
Існує три основні види мерчендайзингу:
- Візуальний. Насамперед це викладення, яке привертає увагу, чітке розташування товарів, порядок. А також створення атмосфери за допомогою музики, освітлення і запахів. Саме у товару, який так виділяється, є всі шанси потрапити до покупця в кошик.
- Перехресний. Товари групують, основні доповнюють супутніми, завдяки яким здійснюють додаткові продажі. Це своєрідна підказка покупцеві, що саме йому потрібно на додаток. Адже й справді: до м’яса знадобиться соус і приправи, а шампунь доповнить кондиціонер.
- Технічний. Активно використовують не тільки технічне обладнання, а й різноманітні рекламні елементи.
Правила мерчандайзингу
Список правил, якими керується мерчендайзинг, чималий. Це:
- Використання «золотих полиць». Товари, які мають найкращий попит, викладають на поличках, розташованих на рівні очей.
- Акуратне розміщення продукції. Викладення товарів здійснюють лицьовою частиною, жодних брудних, пом’ятих або пошкоджених пакунків.
- Сортування на групи. Товари у них мають бути сумісними. Верхні полиці завжди займають дрібніші товари, на нижніх розташовані найбільші. Також на нижніх полицях лежить продукція, яка за замовчуванням має попит.
- Розміщення товару, який вимагає негайної реалізації, ближче до покупця. Це насамперед продукція, термін придатності якої добігає кінця. Свіжі товари – у глибині полиці.
- Інформаційні цінники. Вартість має бути чітко зазначена, щоб її легко було прочитати. Часто вказують некруглу ціну: вона дає ілюзію заощадження. Сама форма цінників може бути незвичайною.
- Подовжений маршрут. Товари із перших позицій у споживчому кошику завжди на полицях, які розташовані в кінці залу. Адже по дорозі до них покупцеві щось та сподобається.
- Вільний доступ до полиць і викладень. Це варто враховувати ще на етапі планування магазину. А також під час доставлення товарів: візки з щойно привезеною продукцією, які закривають полиці, покупця точно відлякають.
Цілі мерчендайзингу
Виокремлюють кілька цілей мерчендайзингу. Але основна – підвищити продажі, стимулюючи у покупця бажання щось придбати. Просування бренду також є метою, особливо, коли на ринок вийшла нова торгова марка. І грамотне використання комплексу заходів дозволяє товару самому себе продавати, не залучаючи продавця-консультанта, причому досить успішно.