Умови оплати – це важлива складова будь-яких комерційних відносин. Тому для особи, яка збирається пов’язати свою діяльність із торгівлею, необхідно обов’язково знати про всі нюанси, що виникають у тих чи інших випадках. Умови оплати товару бувають різними. Найпоширеніші це: передоплата, оплата за фактом, післяплата, відстрочка платежу і оплата після продажу. Водночас варто засвоїти, що будь-які з них передбачають попередню обопільну домовленість сторін процесу купівлі-продажу – продавця і покупця. Учасники такої угоди можуть домовитися між собою в усній формі, яка, звичайно ж, не має ніякої гарантії виконання зобов’язань.
Можна також скласти офіційний договір, де ретельно прописати кожен пункт, який передбачає відповідальність і наслідки невиконання угоди. Однак не можна стверджувати, що договір є стовідсотковою гарантією виконання зобов’язань обома сторонами. Його сила і нейтральність стосовно продавця і покупця залежить від грамотності складення. Очевидно, що цим повинні займатися кваліфіковані юристи, як і перевіряти документ перед підписанням. Якщо не дотримуватися цього правила, будь-яка зі сторін може потрапити у ситуацію, яка загрожує серйозними фінансовими втратами.
У будь-якому разі документальне оформлення договору використовують лише офіційні організації, діяльність яких цілком легальна. Певно, що в інших ситуаціях про жодну документацію не йдеться, принаймні про її законність. Тому тут лишається тільки розраховувати на добропорядність опонента, а ще краще взяти з нього розписку про отримання у борг певної суми грошей на конкретний термін. Це єдина зачіпка, яка може допомогти повернути свої фінанси у непередбачених ситуаціях.
Розглянемо докладніше найпопулярніші умови оплати, щоб наочно переконатися у тому, скільки «підводних каменів» вони можуть приховувати.
Передоплата
Передоплата – це попереднє передавання покупцем грошей за товар продавцеві за обопільною згодою. Вона може бути повною (уся сума) або частковою (визначений мінімум). Це досить ризикований вид оплати, тому за його здійснення слід бути дуже уважним.
Найчастіше передоплата для продавця стає певною гарантією того, що клієнт не відмовиться від замовлення. Також аванс можуть попросити як оплату виробничих витрат, якщо продукція замовлена під виготовлення, або логістики (гроші, які будуть витрачені на відсилання товару). Це в ідеалі, коли йдеться про сумлінних постачальників. Однак ніхто не заважає шахраям під таким же приводом просто виманювати гроші у довірливих покупців.
Чим може керуватися замовник, погоджуючись на передоплату? Зазвичай це ексклюзивна пропозиція, яка передбачає великі знижки, стабільну вартість товару, його своєчасне отримання. Звичайно ж, усе це може запропонувати і цілком серйозна компанія, налаштована на плідну співпрацю. Проте у будь-якому разі діє правило: довіряй, але перевіряй. Не завадить зайти на офіційний сайт постачальника. Він має бути презентабельним, зручним і змістовним. Шахраї не будуть витрачатися на створення якісного інтернет-порталу. Велике значення мають також реальні контактні дані. Клієнт має право знати, кому він переводить гроші. І, звичайно ж, не варто забувати про час діяльності компанії, наявність відгуків і їхній зміст.
Оплата за фактом
Оплата за фактом – це передавання грошей з рук у руки за фактом отримання товару. Замовник може розрахуватися просто на місці здійснення угоди (самовивезення) або заплатити за товар після його доставки у вказане місце. Яку небезпеку можуть приховувати ці, здавалося б, цілком прийнятні умови для обох сторін?
З позиції покупця можна отримати неякісний товар, за який вже заплатив гроші. Особливо, якщо йдеться про великі партії. Дуже складно відразу ж на місці перевірити якість усієї продукції. Тому тут має бути попередня домовленість із приводу того, як саме постачальник компенсує брак або помилкове вкладення (не та продукція, яку замовляв). Поважні компанії ретельно стежать за своєю репутацією і завжди обумовлюють такі випадки.
Що стосується продавця, то за таких умов він може витратитися на доставку, а покупець просто відмовиться від товару. Тому у такому разі слід працювати тільки з перевіреними клієнтами. Новачкам краще спочатку відправляти невеликі обсяги, якщо оплата за фактом неминуча.
Післяплата
Післяплата – розрахунок відбувається за фактом прийому товару у пункті доставки (покупець оплачує товар після отримання посилки). Для покупця такі умови оплати мають низку переваг. Насамперед, це надійно (платить за те, що вже тримає у руках). Однак і у цьому разі не виключений ризик отримати неякісний товар або не той, який замовляв. Тому посилку слід уважно оглядати на місці, перш ніж за неї розрахуватися. Післяплата зручна і мінімальними витратами часу, оскільки не передбачає відвідування будь-якої фінансової установи для здійснення оплати. Певним недоліком для покупця можна вважати збільшені витрати за рахунок вартості доставки.
Що стосується постачальника, то він знову-таки ризикує, що відправлений товар не заберуть, тому йому доведеться самому компенсувати вартість доставки. У цьому разі він може якраз домовитися про передоплату за логістику, тоді ризики будуть зведені до мінімуму. Якщо не враховувати, той факт, що продукція певний час залишиться непроданою, а значить, може взагалі не принести прибутку, або він виявиться набагато нижчим від запланованого. Наприклад, у разі, коли йдеться про трендовий товар.
Відстрочка платежу
Відстрочка платежу – своєрідна поступка від компанії продавця. Оплата здійснюється через конкретний проміжок часу в повному обсязі. Для клієнта переваги передбачають відкладений термін оплати за можливості отримати і деякий час користуватися товаром (зокрема й отримати прибуток), а також можливість повернення непроданого товару. Водночас до низки недоліків можна зарахувати відсутність бонусів і знижок навіть у разі великих замовлень, уповільнений розвиток бізнесу, а також ризик загрузнути у боргах.
Зі свого боку постачальник може просто не отримати своїх грошей за товар. У кращому разі покупець поверне продукцію. Але тут теж з’являється безліч нюансів: чи правильно зберігався товар, не знизилася його вартість і актуальність.
Для постачальника відстрочка платежу несе великі ризики, тому її слід всіляко уникати. В іншому разі, варто розраховувати на репутацію і сумлінність замовника, попередньо обумовлюючи всілякі аспекти.
Оплата після продажу
Оплата після продажу (відповідальне зберігання) – постачальник передає свій товар на зберігання компанії, яка стягує за це окрему плату. Водночас підприємство має бути обладнаним відповідно (приміщення, технічне устаткування). Посередник (реселер) може здійснювати продаж товару просто зі свого складу (за умови попередньої домовленості) і після цього сплачувати постачальнику вартість продукції. Варіанти співпраці:
- Продажі відбуваються за участю офіційного представника постачальника. Він перевіряє кількість і якість товару, оформлює супровідну документацію.
- Реалізація товару без офіційного представника постачальника. Необхідно укласти договір про доручення на реалізацію вказаної продукції.
Такі умови оплати, як і багато інших, прийнятні лише у разі надійності реселера. Оскільки трапляються випадки, коли недобросовісні партнери невчасно віддають гроші за проданий товар або віддають постачальнику продукцію, яка неправильно зберігалася, втратила зовнішній вигляд, знецінилася. Якщо співпраця передбачає укладання офіційного договору, то варто докладно описати кожен момент.
Насамкінець слід сказати, що немає абсолютно безпечних умов оплати, як для продавця, так і для покупця. У будь-якому разі необхідно ретельно зважувати всі за і проти, знати, з ким ти збираєшся співпрацювати, і пам’ятати, що не завжди все залежить від самої людини. Іноді обставини складаються не так, як припускав, навіть коли працюєш із сумлінним партнером. Тому завжди варто розраховувати свої сили і можливості. У певних випадках можна скористатися послугою страхування.