16/04/2020

Собівартість: визначення і розрахунок

повернутися до списку статей →

Ціна товару складається з багатьох компонентів, тому її формування багато в чому складний і багатоетапний процес. У його основі зазвичай перебуває собівартість. Тому кожному, чий бізнес пов’язаний з торгівлею, важливо розуміти, що позначає цей термін і як його правильно розрахувати. Він допоможе глибше розуміти і контролювати виробничі етапи і цінову політику.

Що таке собівартість товару?

Собівартість – це всі витрати (у грошовому еквіваленті), яких вимагало виробництво і реалізація продукції. Тому остаточна ціна продукції безумовно залежить від цього показника. Крім того, він допоможе визначити ефективність роботи підприємства, доцільність виробництва конкретного товару і асортименту в цілому.

Що таке собівартість товару?

Можна виокремити такі види собівартості, як-от:

  • Цехова. Це всі витрати на виготовлення продукції.
  • Виробнича. Сюди можна зарахувати не лише цехову собівартість, а ще й допоміжні витрати брак тощо.
  • Валова. Це витрати не лише на виробництво, а й на збут товару кінцевому споживачеві.
  • Реалізована. Фінанси, необхідні для реалізації продукції (фасування, упаковка, логістика, просування).
  • Планова. Це витрати на певний період виготовлення товару згідно встановлених норм.
  • Собівартість послуг. Сукупність витрат на надання послуг.

Крім того, слід розрізняти повну і граничну собівартість. Перший тип позначає всі витрати, а другий – лише на одну одиницю товару.

Як розрахувати собівартість товару?

Розрахунок собівартості необхідно здійснювати залежно від особливостей продукції і її виробництва. Варто враховувати, що всі підприємства різні, тому і витрати можуть суттєво відрізнятися.

Для того щоб розрахувати повну собівартість товару, слід визначити загальну суму витрат на виробництво і додати до неї витрати на реалізацію продукції. Якщо говорити детальніше, то до повної собівартості товару зазвичай належать витрати на:

  • Сировину.
  • Енергопостачання.
  • Амортизацію.
  • Оплату праці.
  • Нерухомість.
  • Обладнання.
  • Логістику.
  • Збут.
  • Сервіс (під час продажу).

Для того щоб правильно розрахувати і проаналізувати собівартість товару, необхідно достатньо професіоналізму, компетенції та досвіду, особливо, якщо йдеться про велику компанію зі значними активами.

Як розрахувати собівартість товару?

Міфи про собівартість

Існують певні помилки, які стосуються собівартості товару. Вони досить поширені навіть у сучасному світі, де практично будь-яка інформація доступна. Насамперед слід сказати, що багато хто вважає собівартість точним і об’єктивним показником, проте це зовсім не так. Швидкий технологічний прогрес, великі виробничі потужності, широкий асортимент продукції, що виготовляється, величезна конкуренція, нестабільні обсяги випуску товару та інші чинники, які дуже швидко змінюються, не дозволяють визначити конкретну величину. Навіть якщо і можна точно підрахувати, скільки матеріалу пішло на виготовлення конкретного товару, то в умовах масштабного виробництва дуже складно вирахувати людські ресурси, зокрема і на керування процесом.

Помилкою можна вважати і те, що собівартість має містити абсолютно всі витрати, а також те, що остаточна вартість обов’язково має її перевищувати. Якщо цінова політика і ринкові відносини не допускають підвищення вартості для споживача, то необхідно ретельно проаналізувати ситуацію та зважити всі за і проти виготовлення такої продукції.

Приєднуйся та обирай тисячі товарів для опту (гурту) і дропшипінгу від українських постачальників, розширюй свій бізнес, здійснюй завантаження товарів у свій інтернет-магазин!