Поняття «середній чек» є одним із ключових у комерційній діяльності. Тому кожен, хто хоче розвивати свій бізнес у торговельній галузі має розуміти, що означає це словосполучення, як розрахувати його значення і, звичайно ж, які способи можна застосувати для його збільшення.
Що таке середній чек?
Середній чек – це показник, який відображає співвідношення суми, на яку клієнти здійснили купівлі, до кількості чеків за певний період часу. Чому так важливо його визначати? Для цього є кілька вагомих причин. Зокрема, аналіз середнього чека дозволяє:
- Продумати бізнес-стратегію.
- Оцінити активність, потреби і купівельну спроможність клієнтів.
- Визначити цінову політику.
- Дізнатися прибутковість справи.
- Виявити ефективність роботи відділу продажів.
- Розробити асортимент товару.
- Простежити зміни рівня доходу залежно від сезону (або іншого часового показника).
Як розрахувати середній чек?
Розрахунок середнього чека зробити не так уже й складно. Достатньо підрахувати суму всіх купівель за певний період часу і розділити її на кількість чеків. У такий спосіб можна дізнатися середню суму одного чека. Існують і спеціальні програми, які спрощують процес підрахунку і дозволяють здійснити комплексний підхід до обліку всіх значень. Зі свого боку це допомагає виконувати точніший і глибший аналіз.
Як збільшити середній чек?
Підвищувати показник середнього чека можна і потрібно, оскільки це дозволить розвиватися і рости. Які ж способи збільшення середнього чека можна вважати найбільш дієвими?
- Крос-селінг. Пропонуй покупцеві, який вже визначився з основним товаром, додаткові або супровідні вироби: навушники до смартфону, мишку до ноутбука, ремінець до штанів. Вони мають поліпшити, спростити або розширити функціональні можливості головного придбання, а водночас і підвищать суму купівлі, а в подальшому і середній чек.
- Апселінг. Продаж дорожчих товарів, ніж спочатку вибрав споживач. Покажи покупцеві переваги вартіснішого варіанту, запропонуй купити дві одиниці продукції і отримати третю в подарунок.
- Заохочення. Продумай систему знижок і бонусів, які можуть зацікавити покупця. Наприклад, за купівлю на певну суму клієнт отримує подарунок, знижку або бонуси, які може витратити на наступне придбання.
- Ажіотаж. Його підготовка потребує певного часу, але результат того вартий. Обмеж кількість одиниць акційного товару з привабливою ціною для однієї купівлі, наприклад, до п’яти, і ти побачиш, як замість одного купують допустимий максимум. А якщо пропозиція дійсно приваблива, то і повертаються по кілька разів.
- Реклама. Просувай свої товари за допомогою будь-яких типів реклами, наприклад, контекстна (в інтернет-продажах) допоможе привабити цільову аудиторію, яка так чи інакше зацікавлена у пропозиції.
- Сервіс. Якісне обслуговування професійних менеджерів із продажу, або продавців, безумовно, здатне збільшити середній чек. Особливо, якщо вони в цьому зацікавлені. Тому їхнє навчання і мотивація дуже важливі для підприємства.
- Способи оплати. Наявність різних варіантів дозволяє витратити клієнту ту суму, яку він має, а не лише готівку (наприклад).
- Розкладка. Важливий аспект підвищення чека для офлайн-продажів, який полягає у грамотному розташуванні товару (найбільш ходові товари – в дальньому кутку, приємні дрібниці в передкасовій зоні, дорожча продукція на найпомітнішому місці).
Чим більше способів для збільшення середнього чека ти будеш використовувати, тим краще. Комплексний підхід забезпечить максимальний результат.