Чи може нікому не відома компанія скористатися успіхом, популярністю і професійними досягненнями вже відомої? Може, і цілком легально. Для цього існує франчайзинг, витоки якого беруть свій початок ще з середини ХІХ століття. Відтоді багато чого змінилося і вдосконалилося, а бізнес за франшизою поширився по всьому світу. Тому цій темі варто приділити особливу увагу, адже позитивний досвід інших завжди може стати в нагоді для досягнення власних цілей.
Що таке франчайзинг?
Франчайзинг – це форма організації бізнесу, за якої компанія з розкрученим брендом (франчайзер) продає право на продаж своєї продукції або послуг (або право на використання торгової марки) іншому підприємству (франчайзі).
В Україні франчайзинг почав практикуватися відносно недавно. Але можна назвати кілька яскравих прикладів. Насамперед, це всесвітньо відома мережа ресторанів швидкого харчування McDonald’s. Також слід згадати супермаркети Novus, кур’єрські служби «Нова Пошта», ломбарди «Благо». Популярність такого виду організації бізнесу в Україні тільки набирає обертів, проте, можна з упевненістю сказати, що наразі – це тренд. Особливо затребувані вітчизняні франчайзери.
Основні типи франчайзингу
Залежно від особливостей умов укладення угоди розрізняють наступні типи франчайзингу:
- Товарний. Виробник передає право на використання свого бренду іншій компанії за певну плату.
- Збутовий. У цьому разі франчайзі отримує можливість реалізувати товар на пільгових умовах.
- Діловий. Це продаж ліцензії компанії, яка дозволяє відкривати магазини, салони, заклади громадського харчування тощо під відомим брендом. Крім того, покупець франшизи отримує цінну інформацію щодо ведення бізнесу.
- Виробничий. Передача прав на виробництво продукції з докладним описом технологічного процесу. Унаслідок цього товар випускають під фірмовою маркою франчайзера.
- Страховий. Форма організації співпраці між великими і дрібними страховими компаніями.
Переваги та недоліки франчайзингу
Франчайзинг має безліч переваги для кожного учасника угоди. Серед них можна виокремити:
- Масштабування бізнесу. Франчайзер збільшує свій дохід і розвиває свою бізнес-структуру навіть на міжнародному рівні, тоді як франчайзі отримує унікальну можливість розкручувати свою справу за налагодженою схемою зі швидкого старту.
- Популяризацію бренду. Безумовно, чим більше компаній працює над просуванням торгової марки і реалізує продукцію та послуги конкретного бренду, тим більш упізнаваним він стає. Водночас витрати на маркетингові заходи знижуються.
- Збільшення кількості клієнтів. Розширення площі реалізації товарів і послуг збільшує клієнтську базу. Якщо компанія успішна, значить, вона випускає якісний і затребуваний продукт, на який є попит. Зі свого боку франчайзинг надає можливість споживачам купувати товари і користуватися послугами у доступному регіоні.
- Мінімальні ризики. Обидві сторони процесу практично не піддають ризику свою справу, оскільки йдеться про налагоджені процеси збуту затребуваних товарів і послуг.
- Широкий вибір. Велике зростання популярності франчайзингу передбачає широкий вибір ділових партнерів для обох сторін процесу.
- Обмін інформацією. Безумовно, франчайзі переймає величезний досвід у франчайзера, а й той зі свого боку може отримати відомості, які стануть корисними для розвитку бізнесу.
Кожен, хто хоче зайнятися франчайзингом, має знати і про його недоліки, щоб вони не стали перепоною на шляху до успіху. Насамперед, це залежність обох сторін процесу одна від одної. Тому тут вкрай важлива відповідальність і благонадійність. В іншому разі обов’язково постраждає репутація партнерів, що призведе і до інших неприємностей. Захистити свої інтереси допоможе договір франчайзингу, в якому слід ретельно прописати кожен нюанс співпраці.