Оптова та роздрібна торгівля пліч-о-пліч існують уже дуже багато років. Вони нерозривно пов’язані одна з одною, хоча й мають багато суттєвих відмінностей. Щоб краще розуміти ці типи торгівлі, варто детальніше розглянути їхню специфіку, а також особливості кожного з них.
Оптова торгівля та її особливості
Оптова торгівля – це реалізація товарів у великих обсягах. Водночас їх купують не для особистого користування, а для підприємництва, наприклад, для подальшого перепродажу. Тобто продавцем у цьому разі стає виробник (постачальник), а покупцем – посередник, який буде у подальшому реалізовувати продукцію з власною вигодою.
Серед основних функцій оптової торгівлі можна виокремити:
- Взаємодію з різними учасниками торгівлі, як на державному, так і на міжнародному рівні.
- Відстеження тенденцій ринку.
- Участь у формуванні нової продукції, розширенні асортименту, модернізації товару.
- Прийняття можливих ризиків, пов’язаних із незатребуваністю продукції.
- Організацію належного зберігання великих партій товару.
- Забезпечення доставки продукції посереднику (якщо інше не передбачено договором).
Специфіка роздрібної торгівлі
Як правило, роздрібна торгівля стає наслідком оптової. Тобто товар купують оптом у виробника (постачальника) і продають у роздріб кінцевому споживачеві, який буде використовувати його в особистих цілях. Тому покупцем зазвичай стає приватна особа.
Роздрібна торгівля має свої функції, водночас деякі з них схожі з оптовою:
- Відстеження тенденцій ринку і його аналіз, зокрема і визначення рівня попиту, і його зіставлення з кількістю пропозицій.
- Ціноутворення з урахуванням усіх факторів, які вплинули на кінцеву вартість продукції, таких як доставка, зберігання, реклама.
- Пошук максимально вигідних пропозицій щодо товарів, на які є попит.
- Формування асортименту, достатнього для задоволення потреб кінцевого споживача.
- Обслуговування клієнтів.
- Утримання приміщення для зберігання і реалізації товару (наприклад, складу, магазину).
Оптова та роздрібна торгівля: головні відмінності
Обидва вказаних типи торгівлі спрямовані на реалізацію товарів. Водночас з усього вище описаного можна підсумувати, що основна відмінність між оптовою та роздрібною торгівлею – це подальше використання товару, купленого у постачальника: бізнес-цілі або особисті мотиви. Оптові продажі найчастіше спрямовані на задоволення потреб юридичних осіб та ІП, а роздріб – фізичних осіб.
Різниця помітна і в обсягах купівель: при роздрібних вони невеликі, найчастіше у межах однієї або декількох одиниць товару, тоді як оптова торгівля передбачає закупівлю великих партій. Відрізняється і вартість продукції: у роздрібних продажах вона вища, ніж в оптових.