«Партизанський маркетинг» – звучить інтригуюче, чи не так? Що ж ховається під цією багатообіцяючою назвою, і хто вигадав цей термін? Своїм виникненням він зобов’язаний відомому американському маркетологу Джею Конраду Левінсону, який ще у 1984 році випустив книгу з однойменною назвою. Її основна мета – донести до читачів способи отримання максимального прибутку за мінімальних витрат. Таким чином виходить, що партизанський маркетинг (англ. guerrilla marketing) – це комплекс заходів, спрямованих на збільшення збуту товарів і послуг, які не вимагають великих фінансових вкладень. Тому він відомий також як маловитратний чи малобюджетний маркетинг.
Партизанський маркетинг і його особливості
Партизанський маркетинг має низку характерних ознак, за якими його легко відрізнити. Серед них можна відзначити:
- Невеликі фінансові витрати. Немає необхідності у значних витратах на повномасштабну рекламну кампанію. Тому такий варіант є дуже доречним для малого і середнього бізнесу, а також для фірм початківців з обмеженим бюджетом.
- Нестандартні ідеї. Вони мають привертати увагу оточуючих саме за рахунок креативності та епатажу.
- Психологічний вплив. Партизанська реклама спрямована на конкретну цільову аудиторію, тому вимагає вивчення її інтересів, потреб і схильностей. Із цим урахуванням треба впроваджувати методи психологічного впливу, щоб підштовхнути потенційних клієнтів до здійснення покупки.
- Швидкий результат. Дозволяє побачити і оцінити плоди своєї праці негайно у вигляді збільшення продажів і кількості покупців.
- Однократність. Один метод партизанського маркетингу буде ефективним лише один раз, тому повторно використовувати такий же одній компанії немає сенсу. Він уже не буде оригінальним, а відповідно і не приверне належної уваги.
- Доступність. Малобюджетний маркетинг доступний практично для всіх підприємців і компаній: від найдрібніших до найбільших у світі. Головне, оригінальний підхід.
Методи партизанського маркетингу
Для того щоб партизанський маркетинг був ефективним і привів до потрібної мети, можна залучити безліч різних способів. Водночас важливо проявити креативність і неповторність ідей. Малобюджетний маркетинг можна застосувати за допомогою:
- Друкованої продукції. Наприклад, роздавати листівки, візитки, робити написи на коробках, цінниках, клеїти наклейки на вітринах, машинах та інших об’єктах. Словом, це недорогі і доступні методи, але дієвим має стати їхній зміст або розташування у несподіваних місцях.
- Захоплюючої історії. Можна вигадати легендарну розповідь про створення бренду або товару, яка буде у всіх на слуху. Головне, доповнити його пікантними або суперечливими фактами. Вони будуть підігрівати загальний ажіотаж і викликати бурю емоцій. Чим більше обговорень, тим більше покупців.
- Стилізованого одягу. Кепки, футболки та інші речі з логотипом компанії як і раніше привертають увагу потенційних покупців, незважаючи на поширеність такого способу.
- Малюнків у громадських місцях. У цьому разі полотном для художника може стати лавка, сміттєвий бак або навіть асфальт. Політ фантазії – безмежний (головне, не порушувати закон). Ставку роблять саме на несподіванку.
- Сарафанного радіо. Ніхто краще за звичайних людей не розрекламує продукцію. Кому б ти повірив більше: якийсь тітці з телевізора чи своїй мамі? Тут головне вміло продумати стратегію, наприклад, влаштувати безкоштовну дегустацію або запропонувати товар у подарунок певним людям, які розкажуть іншим про його переваги.
- Флешмобу. Ніщо не заважає зібрати велику кількість людей, які будуть разом виконувати заплановану дію, яка приверне увагу громадськості.
- Інтернету. Можна з успіхом просувати свою продукцію, розповідаючи про неї у блогах і на форумах. Крім того, є можливість розміщувати пости у соціальних мережах, викладати відео у YouTube.