Маркетинг і продаж – поняття, існування яких дуже тісно взаємопов’язані, так тісно, що іноді їх плутають. Наразі навіть у багатьох кваліфікованих фахівців склалася своя точка зору з цього приводу. Так ці терміни вважають аналогічними або складовими один одного. Однак найкраще їх чітко розмежовувати. Чому? Як же відрізнити маркетинг від продажу? У чому полягають їхні головні відмінності? Про це і поговоримо далі.
Маркетинг і його основні завдання
Маркетинг – це комплекс дій, спрямованих на просування продукції і збільшення продажів. У великих успішних компаніях працюють цілі відділи, які відповідають за цей процес і, варто сказати, недарма. До низки основних завдань маркетингу можна зарахувати:
- Вивчення потреб і уподобань (попиту) потенційних клієнтів. Якої продукції на цей час потребують споживачі. Це дозволяє завчасно спрогнозувати появу трендів і випередити своїх конкурентів, а значить, надати покупцям унікальну пропозицію.
- Підбір цільової аудиторії. На яких людей орієнтована продукція. Тут беруть до уваги все: стать, вік, соціальний статус, освіту, особисті інтереси і захоплення. Фахівці визначають образ потенційного покупця, що у подальшому дозволяє продавати товар адресно, вибрати найвигідніше місце розташування торгової точки і належним чином оформити її.
- Визначення цінового сегмента і проведення цінової політики. Яка вартість продукції буде виправдана, як з точки зору прибутку, так і з точки зору доступності для покупців.
- Аналіз конкурентоспроможності товару на ринку. Проведення аналогії з діяльністю конкурентів, порівняння цін, асортименту з метою створення унікальної пропозиції.
- Розкрутку бренду. Популяризація торгової марки серед споживачів для збільшення цінності її продукції.
Продаж і його особливості
Продаж – це безпосередньо збут товару: передача продукції до рук споживача і отримання коштів. Тобто у процесі потенційний покупець (якого привабили за допомогою маркетингу) перетворюється у реального. Продаж орієнтований на кінцевий результат.
Водночас він має низку своїх певних завдань, які, так чи інакше, стикаються з маркетингом. Серед них:
- Забезпечення безпосередньої передачі продукції або послуг споживачеві в обмін на грошову винагороду.
- Формування вартості товару, проведення акцій, встановлення знижок з метою прискорення і збільшення обсягу продажів.
- Організація супутнього сервісного обслуговування покупців. Питання, пов’язані з доставкою товару, зберіганням і виконанням гарантійних зобов’язань.
- Створення, ведення та контроль документообігу, пов’язаного зі збутом продукції.
Різниця між маркетингом і продажем
Із вищезазначеного цілком очевидно, що у маркетингу і продажу дуже багато спільного. Проте їх не можна узагальнювати. Це дві складові успішної комерційної діяльності. Суть маркетингу полягає у привабленні якомога більшої кількості потенційних покупців, тоді як продаж розрахований на збут товару тим, кого привабив маркетинг.
«Якщо у бізнесу сильний і переконливий маркетинг, то продажі підуть легко. Якщо у бізнесу слабкий маркетинг, компанії доведеться витратити багато часу, сил і грошей, щоб здійснювати продажі» – ці слова Роберта Тору Кійосакі якнайкраще відображають взаємозв’язок маркетингу і продажу.