Бізнес-план може стати каменем спотикання для будь-якого підприємця. Багато хто просто не знає, як і навіщо його складати, тому вважає, що цілком можна обійтися і без нього. Але такий підхід може призвести до неприємних наслідків, які негативно позначаться на роботі в цілому.
Бізнес-план – це важливий документ, зміст якого відображає стратегію та етапи комерційної діяльності, а також усі нюанси стосовно втілення у життя робочих цілей. Складання бізнес-плану – це досить складний і трудомісткий процес, який вимагає зваженого підходу.
Причини створення бізнес-плану
Навіщо ж потрібно створювати бізнес-план? Причин декілька:
- Постановка мети. Цей документ дозволяє у буквальному сенсі побачити мету майбутнього проекту і завдання, які необхідно виконати, щоб її досягти.
- Фінансове становище. Бізнес-план відображає реальний стан капіталу компанії і прогнозує майбутні витрати.
- Інформація. Під рукою підприємця всі необхідні відомості про діяльність фірми. Крім того, можна бачити всі сильні і слабкі сторони своєї справи, передбачати ризики та можливі проблеми.
- Контроль. Документ дозволяє стежити за тим, як розвивається підприємство, контролювати витрати і оцінювати результати.
- Наочність. Бізнес-план незамінний для перспективи співпраці або інвестування. Цей документ можна продемонструвати потенційним партнерам або меценатам.
Бізнес-план та його структура
Стандартний бізнес-план містить кілька складових. Це:
- Резюме – короткий опис діяльності компанії та її основної стратегії. Цей пункт дуже важливий, оскільки він розташований на самому початку документа і першим впадає в око. Проте складати його найкраще після того, як готова основна частина бізнес-плану.
- Ідея. Далі слідує детальний опис бізнес-ідеї, яка містить інформацію про продукцію та послуги, які надає компанія. Крім того, слід відзначити унікальність пропозиції (її відмінності від аналогів конкурентів).
- Ринок. Необхідно вказати відомості про галузь діяльності та проаналізувати динаміку і перспективи її розвитку. Тут варто розпланувати обсяги продажів.
- Маркетингова стратегія – все, що планують зробити для розвитку бізнесу, зокрема і цінова політика, і реклама.
- Виробництво. Цей пункт актуальний для підприємств із власним виробництвом. У цьому разі слід передбачити обсяги сировини і поставок. Також варто обумовити нюанси технологічного процесу, відповідного обладнання і фінансову сторону питання.
- Менеджмент – усе, що стосується управління компанією, а також організації трудового процесу (кадрова політика, рівень заробітної плати, графік роботи).
- Фінанси – загальна інформація з приводу грошових витрат на створення і ведення бізнесу, а також про стартовий капітал.
- Ризики. Тут слід описати всі можливі ситуації, пов’язані з ризиками для компанії, а також заходи, спрямовані на їхнє зменшення. Крім того, варто вказати можливі шляхи виходу з кризових ситуацій.
Як скласти бізнес-план: корисні поради
Перше, що слід пам’ятати під час складання бізнес-плану, це те, що він не терпить поспіху. На обдумування кожного пункту необхідна достатня кількість часу. Після підготовки остаточного варіанту, треба ще раз перечитати документ у різний час. Крім того, тут точно не має бути приблизності. Будь-які неперевірені і неточні дані можуть призвести до фінансових втрат чи навіть до краху всієї справи. Водночас важливо відзначати і реальні часові рамки (наприклад, під час планування окупності).
Якщо виникають будь-які питання і проблеми стосовно складання бізнес-плану, варто звернутися за допомогою до досвідчених у цій сфері фахівців. Оскільки самостійний пошук рішень може лише погіршити ситуацію.
