12/07/2018

Інкотермс та акредитив у міжнародній торгівлі

повернутися до списку статей →

Міжнародна торгівля завжди передбачала величезні ризики. Для того щоб їх мінімізувати, роками напрацьовували певні постулати, які здатні зрівняти права всіх учасників торгових відносин і зменшити ризики, які вони приховують. Так основоположними поняттями стали Інкотермс і акредитив, тому будь-якому підприємцю слід знати про них.

Інкотермс і акредитив

Інкотермс

Ще у 1936 році Міжнародною торговою палатою був прийнятий міжнародний звід правил під назвою «Інкотермс». Відтоді було внесено багато поправок і доповнень, останні з яких були зроблені у 2010 році. Зміни обумовлені необхідністю адаптувати правила до сучасного комерційного бізнесу.

В Інкотермс зібрана вся термінологія, яка стосується складання і укладання договорів поставки товарів. Таким чином можна розподілити обов’язки між продавцем і покупцем стосовно витрат на доставку товарів, ризиків втрати вантажу і термінів поставки, а також страхування та митних формальностей. Перевага полягає у тому, що трактування змісту термінів Інкотермс однозначне у судах практично всіх країн світу. Тобто у цьому разі не може бути жодних індивідуальних інтерпретацій.

Складання договору за правилами Інкотермс передбачає наявність відповідного посилання на обраний термін (його слід визначати з огляду на особливості товару і спосіб його перевезення), наприклад, «поставка здійснюється на умовах CPT Київ відповідно до Інкотермс 2010». Врахуй, що обов’язково необхідно вказати рік редакції правил (припустимо застосовувати всі види редакцій), щоб не було розбіжностей у разі виникнення суперечок. Правила Інкотермс також використовують для оформлення митних декларацій та деяких супроводжуючих документів (наприклад, інвойсу та міжнародної накладної).

Акредитив

Акредитив – це спосіб безготівкового розрахунку, який водночас є певною гарантією того, що покупець оплатить покупку, а продавець відправить якісний товар. Таку послугу надає банк на вимогу покупця, який бере участь у міжнародних торговельних відносинах (просто кажучи, купує щось закордоном) або здійснює дороге придбання. Фінансова установа переказує гроші на рахунок продавця тільки тоді, коли той надасть необхідні документи (за умовами контракту). Це ідеальний варіант для нових партнерів, який дозволяє підтвердити платоспроможність клієнта і наявність достатніх продовольчих масштабів постачальника.

Безумовно, застосування акредитива передбачає низку певних переваг. Найголовніше – це гарантія незалежної установи на виконання зобов’язань між покупцем і продавцем. Банк повністю контролює переказ грошей від покупця продавцю і його своєчасність. Крім того, він відповідає за заздалегідь обумовлений обсяг, асортимент і якість товару, оскільки саме він має перевірити у продавця відповідні документи. Водночас недоліком використання акредитива можна вважати достатньо високу вартість послуги, а також складний і об’ємний документообіг.

Акредитив

Основні види акредитивів

Існують різні види акредитивів. Розглянемо детальніше основні з них.

  • Підтверджений – банк одержувача зобов’язується виплатити гроші постачальнику, навіть якщо не отримав кошти від банку покупця. Тобто для продавця це 100% гарантія отримання своїх грошей за товар.
  • Непідтверджений – продавець отримає свої гроші, тільки якщо їх перерахує банк покупця.
  • Відкличний – відправник має певні переваги, які дозволяють йому на власний розсуд змінювати або скасовувати операцію по перерахуванню коштів.
  • Безвідкличний – обидві сторони акредитива мають рівні права і можуть щось змінювати тільки з обопільної згоди.
  • Покритий – банк покупця перераховує на рахунок банку продавця усю суму акредитива, якою він може відразу ж розпоряджатися.
  • Непокритий – банк одержувача має право списувати обумовлені кошти з рахунку банку відправника за попередньою згодою обох сторін.
  • Резервний – банк гарантує постачальнику виплату фінансів навіть у тому разі, якщо умови угоди сторін не були виконані.
  • Револьверний – банківський рахунок одержувача регулярно поповнюється до повного погашення вартості покупки. Наприклад, окрема оплата за кожну партію товару, яка відбувається з певною періодичністю.
  • Циркулярний – постачальник може отримати свої гроші у всіх банках кореспондентах (фінансових установах, які можуть виконувати операції за дорученням іншого банку).
  • Акредитив з червоним застереженням передбачає можливість виплати авансу на прохання постачальника. Як правило, він розрахований на витрати з виробництва або закупівлю товару.

Приєднуйся та обирай тисячі товарів для опту (гурту) і дропшипінгу від українських постачальників, розширюй свій бізнес, здійснюй завантаження товарів у свій інтернет-магазин!