01/11/2021

Ефект Гіффена як вісник кризи

повернутися до списку статей →

Порожні полиці магазинів, з яких умить змели товари першої необхідності, та згодом забиті гречкою, сірниками й сіллю антресолі багатьом знайомі не з чуток. У цього поняття навіть є назва – ефект Гіффена (як виявляється, мотив теж є, і це зовсім не людська дурість). Уперше заговорив про явище Роберт Гіффен – американський економіст та фінансовий оглядач. Власне, завдяки йому поняття отримало назву. У чому ж його суть?

Ефект Гіффена

Ефект Гіффена: специфіка

Засадний закон економіки – закон попиту та пропозиції – говорить про те, що зростання цін на товари призводить до зниження попиту й навпаки: зниження вартості збільшує попит. Але існує низка товарів, на які він не поширюється.

Giffen paradox, Giffen effect або ефект Гіффена – це зростання вартості певних товарів, яка призводить до зростання попиту.

Такі пропозиції називають стрижневими товарами або товарами нижчого порядку, вони займають важливе місце у споживчому кошику, у них немає аналогів і замінників їм не знайти. Зазвичай їхніми споживачами є люди малозабезпечені або із середнім достатком.

Про які продукти йдеться

Для кожної країни товари Гіффена індивідуальні, залежно від ринкових пропозицій, культурних особливостей, харчових уподобань. Загалом їх можна розділити на декілька категорій:

  • харчові продукти (гречка, макаронні вироби, рис, хліб, сочевиця, борошно, картопля, олія, сіль, консерви);
  • товари першої необхідності (сірники, мило, туалетний папір, а з недавнього часу – медичні маски й антисептики);
  • гроші (коли курс долара зростає, люди кидаються запасатися цією валютою, а коли він стабілізується, попит падає);
  • паливо (бензин та гас – для країн, де ним опалюють домівки).

Водночас покупці такої продукції різко знижують споживання всього, що значно дорожче: риби, фруктів, м’яса, м’ясних виробів, солодощів, а то і зовсім відмовляються від їхньої купівлі. Фактично стається заміна дорогих пропозицій продуктами Гіффена: клієнти вважають, що без них можна обійтися.

Про які продукти йдеться

Як пояснити ефект?

Існує пояснення парадоксу, і це зовсім не масове божевілля, як звикли вважати. Що ж, пояснює все ефект доходу та ефект заміщення. Зазвичай до першого прив’язаний другий.

Суть ефекту доходу в тому, що на попит споживача впливає рівень його доходу. Підвищення вартості перерахованих вище товарів знижує доходи населення, навіть якщо зарплата залишається та ж: на неї можна купити менше таких товарів, ніж у звичайних умовах.

А от ефект заміщення – зі зростанням вартості товарів відбувається пошук продуктів, здатних замістити ті, що подорожчали.

У такому разі ефект доходу перемагає ефект заміщення: замінників гіффен-товарам просто не існує.

Про що свідчить парадокс Гіффена

Ефект Гіффена цілком підійшов би на роль п’ятого вершника апокаліпсису. Адже він свідчить про кризу, причому абсолютно будь-якого характеру. Він супроводжує катастрофи, стихійні лиха, епідемії, дефолти, перевороти, війни, неврожаї і таке інше.

У рідкісних випадках він виникає під час маніпуляцій у суспільстві. Так сталося на початку 2009 року в Україні з кухонною сіллю. Чутки про закриття сольових шахт, зростання цін на сіль і її зникнення з прилавків, які активно підігрівалися публікаціями в ЗМІ, призвели до штучного дефіциту: сіллю запаслися на роки наперед, причому по всій країні. Хоча керівництво компанії всіляко спростовувало чутки про дефіцит та кризу на підприємстві.

Причому парадокс може виникати як локально – на території одного регіону або країни, так і глобально. Пандемія стала тому доказом, і кожен відчув явище на собі.

Приєднуйся та обирай тисячі товарів для опту (гурту) і дропшипінгу від українських постачальників, розширюй свій бізнес, здійснюй завантаження товарів у свій інтернет-магазин!