22/04/2021

Демпінг: цілі, види, наслідки

повернутися до списку статей →

Про демпінг ми чуємо чи не щодня. Боротьба за покупця стає настільки серйозною, що конкуренти готові на будь-що, аби вижити один одного з ринку. Для чого використовують демпінг, і як він впливає на всіх учасників торгівлі?

Демпінг – це агресивна стратегія завоювання частки внутрішнього чи зовнішнього ринку шляхом значного зниження ціни на товар. Після досягнутого результату вартість продукції повертається на колишній рівень.

Демпінг

Демпінг та його головні цілі

Офіційно демпінг не є забороненим, але його вважають недобросовісною конкуренцією, що здатна витіснити з ринку та довести до банкрутства місцеві компанії. Його складно контролювати, тому країни застосовують антидемпінгові заходи: квоти, тарифні мита, ембарго, добровільне обмеження експорту.

Навіщо компаніям потрібен демпінг цін?

  • Завоювання ніші. Демпінг – єдиний спосіб швидко зайняти новий ринок і залучити покупців дешевшим товаром або послугою.
  • Витіснення інших учасників ринку. Різко знизивши ціни на аналогічний товар, компанія знищує конкурентів. Після отримання левової частки ринку ціни підвищуються, і фірма диктує цінову політику у регіоні.
  • Залучення лояльних покупців. Хороша якість товару плюс низька ціна здатні істотно збільшити клієнтську базу фірми завдяки залученню гуртових компаній і великих торгових мереж. У цьому разі компанія отримує прибуток виключно шляхом підвищення обсягу продажів.
  • Ліквідація складських залишків. Йдеться про неліквіди, товари з коротким терміном зберігання, сезонні товари. Реалізація такої продукції практично не приносить прибутку, але дозволяє покрити витрати на її виготовлення (закупівлю), а також зменшує витрати на обслуговування товарів на складах.

Крім того, компанії часто демпінгують під час кризових періодів в економіці, щоб протриматися на плаву до кращих часів.

Демпінг та його головні цілі
Помилково вважати демпінгом будь-яке різке зниження вартості. Ціна на продукцію може змінюватися природним способом: здешевлення сировини, оптимізація виробничих процесів, зміна рецептури/технології.

Основні види демпінгу

  • Спорадичний (випадковий). Спрямований на ліквідацію надлишкових запасів, наприклад, сезонних товарів або продукції з невеликим терміном придатності. Виробники використовують сезони розпродажів та акції, щоб позбутися від непроданої продукції та заробити на високому попиті товарів за низькими цінами.
  • Розбійницький (умисний). Основна мета – отримання доступу до ринку та усунення серйозної конкуренції. На закордонному ринку продукція реалізується за цінами нижчими, ніж на внутрішньому. Продаж часто відбувається у збиток, його підтримує потужна рекламна кампанія. Після застосування такої стратегії компанія стає монополістом на ринку.
  • Зворотний. Найчастіше до цього виду демпінгу вдаються, аби вижити з ринку іноземний бізнес. Товар реалізується на внутрішньому ринку за цінами, нижчими, ніж на зовнішньому.
  • Постійний. Послідовний продаж на одному ринку за нижчими цінами, ніж на іншому. Наприклад, фірма може використовувати занижені ціни за кордоном, а реалізація на внутрішньому ринку відбувається за повною ціною, за рахунок чого покриваються витрати.

Позитивні наслідки демпінгової політики

Демпінг може здатися неприйнятною стратегією, але все ж має низку позитивних результатів:

  1. Покупці отримують вигоду від нижчих цін, що дозволяє економити та розподіляти сімейний бюджет на інші потреби.
  2. Стратегія змушує компанії підходити до продукту по-новаторському: шукати нові методи виробництва, розробляти маркетингову стратегію, знижувати собівартість і використовувати інші способи, щоб диференціювати свій продукт та зайняти нішу.
  3. Демпінг призводить до збільшення доходів компанії, створення робочих місць, збільшення зарплат співробітників і відрахувань до бюджету.

Позитивні наслідки демпінгової політики

Приєднуйся та обирай тисячі товарів для опту (гурту) і дропшипінгу від українських постачальників, розширюй свій бізнес, здійснюй завантаження товарів у свій інтернет-магазин!