Подолати кризу, підвищити продажі, попрацювати над конкурентоспроможністю продукту допоможе бенчмаркетинг – потужний інструмент для виявлення слабких місць у діяльності компанії. Сам термін перекладається з англійської як «фіксована відмітка», що дуже точно визначає суть процесу.
Коли застосовують бенчмаркетинг
Основне завдання бенчмаркетингу – це вдосконалення процесів компанії для виходу на вищий рівень продажів або управління шляхом впровадження чужих, уже випробуваних, методів, процесів, технологій. У такий спосіб порівняльний аналіз дозволяє компанії наблизитися або успішно конкурувати з лідерами галузі або самій посісти провідні позиції.
Зазвичай аналізованими критеріями є якість, час і вартість.
Для здійснення порівняльного аналізу вибирають інша компанію, яка слугуватиме еталоном. Після збору та обробки даних висновки застосовують на практиці. Крім процесів і технологій, уважно розбирають навіть стратегію компанії-еталона, яку можна адаптувати під свої потреби.
Бенч маркетинг дає можливість навчатися у найкращих, тому його можна застосувати до будь-якої компанії незалежно від типу бізнесу, навіть в електронній комерції. Порівняльний аналіз здійснюють не з метою скопіювати чужий досвід, а щоб виявити потенціал для поліпшення своїх показників.
Види бенчмаркетингу
Деякі аналітики поділяють бенчмаркетинг на два основних типи, з огляду на галузь досліджень:
- Внутрішній – порівняння показників продуктивності й ефективності між відділами (командами, філіями), тобто всередині компанії. Такий аналіз використовують на початковому етапі перед порівнянням з компанією-еталоном або для поліпшення роботи самого лідера ринку.
- Зовнішній – порівняльний аналіз показників продуктивності однієї компанії з іншою або з декількома.
Залежно від поставлених завдань, бенчмаркетинг поділяють на:
- Стратегічний – дослідження загальних стратегій і процедур успішних конкурентів. Цю форму порівняльного аналізу найчастіше використовують для виходу на перші позиції на ринку або за межі своєї галузі.
- Конкурентний – аналіз для оцінювання свого становища у галузі (категоризація залежно від продуктивності компанії).
- Порівняльний – вивчення процесів і зіставлення показників із кращими компаніями, які пропонують аналогічні продукти.
- Функціональний – порівняння з партнерами з інших галузей для пошуку способів поліпшення робочих процесів.
Як відбувається збір і обробка інформації для порівняльного аналізу
Для отримання інформації про іншу компанію використовують наступні джерела:
- Сайт компанії, публікації в ЗМІ.
- Статистичні дані з відкритих джерел. Наприклад, APQC (Американський центр продуктивності та якості) надає понад 3300 показників для порівняння.
- Звільнені або працюючі фахівці компанії-еталона.
Зрозуміло, що конкуренти далеко не завжди готові ділитися інформацією та технологіями, але особисті зв’язки та знайомства дають відмінні результати для розуміння процесів.
Отже, для здійснення порівняльного аналізу компанія робить наступні кроки:
- Вибирає об’єкт (продукт, метод, процес) для аналізу та порівняння.
- Обирає компанію-еталон. Важливо визначити, які є спільні риси, щоб порівняння було коректним.
- Збирає дані (аналіз вторинної інформації, збір первинної інформації).
- Виявляє недоліки у продуктивності та причини їхнього виникнення.
- Визначає та реалізує кроки для досягнення поліпшення.
Для здійснення порівняльного аналізу не використовують підкуп або крадіжку технологій, інакше це кваліфікують як промислове шпигунство, а не аналітику.
Бенчмаркетинг можна реалізувати по-різному. Його використовують для визначення методів досягнення кращої продуктивності. Це стосується, наприклад, операційної ефективності або дизайну продукту. Також бенч маркетинг корисний для порівняння майбутніх витрат компанії. Крім того, порівняльний аналіз дозволяє зосередити увагу на ресурсах, які можуть принести стратегічні вигоди. Нарешті, порівняльний аналіз можна використовувати для пошуку ідей та обміну досвідом усередині компанії.